goksnarehistoria.blogg.se

En blog för alla som är intresserade av Göksnåres historia

Sommarforskning och grannträffar

Publicerad 2013-07-25 09:29:39 i Allmänt,

I förra veckan träffades vi på Norrgården och pratade by- och hushistoria.
Det var 10-15 personer från Norrgården, vi och Torbjörn och Gunilla som samlats.
Jag berättade om mina undersökningar och många andra berättade om sina minen mm.
Jag hoppas få lite skriven info av Maria Löfgren så småningom som jag kan lägga ut här.
Hittils har två heldagsbesök på Leufstaarkivet hunnits med.
Bla har jag fått fram att den första skogvaktaren hos oss kom i maj 1791.
Det året fick den dåvarande skogvaktaren Erik Andersson i Snickars lön för halva året, dvs han slutade sin tjänst då Lars Holmqvist flyttade in och tog över tjänsten.
Nästa fråga blir då om vårt ställe tillkom 1791 eller om det fanns innan. Ett nytt hus byggdes i Kjärven åt skogvaktaren där och någonstans byggdes ett hus åt skytten Holm men det finns inga uppgifter om något bygge i Göksnåre. Mer forskning krävs.
Mary-Anne Olarsbo menar att det finns uppgifter om att någon annan var skogvaktare före Anders Erson i Snickars som hade tjänsten från 1749. Kan det ha varit Björkeholms föregångare ?
Jag har också hittat ett dokument som redovisar en ekonomisk syn för frälsebönderna i Göksnåre år 1766, häftigt.
Rent allmänt var skogvakteren lite "förmer" i byn, han gick omkring på  och delade ut veckans dagsverksuppgifter till bönderna efter att på lördagen fått sina order nere på bruket.
Vi fick också en pratstund med Anna från missionshuset i veckan.
Inom några dagar kommer nästa kapitel i berättelsen om byns historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela