goksnarehistoria.blogg.se

En blog för alla som är intresserade av Göksnåres historia

Göksnåre storbrunn

Publicerad 2013-09-14 14:07:52 i Allmänt,

Begreppet i rubriken finns i lantmäteriförättningar från 1920-talet. Det gäller vägsträckningen som den samfällda vägen får, dvs från Malen till Göksnåre storbrunn. Nämnda brunn, som jag har sett markerad på ek. kartan, har för mej varit namnlös i alla år. När jag nämnde det för grannen Torbjörn, som har en lång historia här, så sa han: Visste du inte det ?
Vad mycket gammal kunskap som man inte får reda på om man inte frågar, många saker är ju självklara för de som redan vet, och då finns det ju ingen anledning att nämna det för nån som inte frågar.
Det är samma sak med den södra vägen i Göksnåre som Mattias Holmgren nämnde för mej att den heter Skattevägen ( eller var det Skattbondevägen ?) Jag säger som Hasse och Tage: Det hade jag inte en aaaning om.

Kommentarer

Postat av: Mattias Holmgren

Publicerad 2013-09-20 20:53:42

Vägen heter Skattbondvägen som övergår till Rönningsvägen.

Svar: Tackar, det ska jag föra in.Känner du igen namnet Kyrkvägen på "stora" vägen, den som är vägsamfällighetens ?
Roine sa att den kallades så, åtminstonde förr.
Tommy Edlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela