goksnarehistoria.blogg.se

En blog för alla som är intresserade av Göksnåres historia

Historia i stort och smått, världen, Sverige, Uppland, Hållnäs, Göksnåre

Publicerad 2014-02-08 21:13:44 i Allmänt,

Efter att ha sammanställt det senaste om Göksnåres skogvaktartorp har jag gått igenom och kartlagt alla skatte- och frälsebönder i byn. Nu kämpar jag med torpare, backstugemän och andra. Tänk om man hade haft personnummer, adresser, fastighetsbeteckningar mm !  Samtidigt har jag ropat in lite intressanta saker på Tradera. Kunggörelser angående kolera i orginal från 1831-32. Jarlen sekel om 1200-talet av Dick Harrysson, och vägledningar om självstudier och forskning om gårdens och hembygdens historiai 2 delar av Thomas Aurelius på Institutet för ortshistoria. Dessutom har jag inte hunnit med att beta av min lista på titlar som jag ska beställa fram och studera på KB. Även om det är hårt arbete och många timmar för att kartlägga personer, datum och platser så saknas fylligheten och känslan. Vilka var de, hur levde de, vad tänkte de är frågor som inte får något svar men  man vill ju försöka förstå så mycket som möjligt om människorna och tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela