goksnarehistoria.blogg.se

En blog för alla som är intresserade av Göksnåres historia

Huvudvägen till Göksnåre

Publicerad 2014-02-27 21:08:14 i Allmänt,

Jag skrev tidigare om vissa teorier jag hade om hur vägen till byn hade gått.
Nu har jag hittat tydliga bevis på detta.
På denna karta, som är Dannemora Bergslags karta av Jacob Braun 1701, ser man tydligt hur vägen kommer från Forsmarks bruk, följer norra sidan av Bruksdammen, sneddar upp förbi Lill-Rångsen. Så långt kan man även idag färdas på förmodligen samma sträckning. Från Lill-Rångsen är vägen helt borta, kanske kan man se spår i terrängen, det ska jag kolla i sommar. Vägen passerar öster om Kuggböle och vidare genom skogen, här kan några nuvarande skogsbilvägar möjligen ha sitt ursprung i denna väg. Nån kilometer söder om Göksnåre finner man vägen igen och den slingrar sej genom skogen på Björkeholms mark innan den kommer fram på deras tomt mitt framför vårt eget ställe, skogvaktartorpet.
 
Man kan också tydligt se att vägen norrut efter att ha passerat Vavd fortsätter via Kussil, över ån och sen norrut.
 
Leufsta Järnbod är markerad men vägen dit är det inte.
 
Man ser hur stor Narknåresjön varit och det är lätt att förstå läget på Griggebosågen.
 

Kommentarer

Postat av: Tina

Publicerad 2014-03-02 18:54:08

Oj vilken fantastisk karta! Vilket år ritades den?

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-03-02 18:56:54

Ah 1701! Så många vattendrag! Mamma berättade att när hon var barn låg det en sjö norr om Norrgården där de åkte skridskor om vintern. Obegripligt för en annan. Men på den 300 år gamla kartan ser man det tydligt. Inte för att min mamma blev så gammal... Men hon föddes före den stora utdikningen.

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-05-03 23:34:06

Sjön heter Barknåresjön

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela