goksnarehistoria.blogg.se

En blog för alla som är intresserade av Göksnåres historia

Moring på berget

Publicerad 2015-04-06 22:26:00 i Allmänt,

Stefan från Snickars har tagit del efterforskningar byn.
Nu senast har han travat runt med en metalldetektor för att försöka hitta moringen. De enda byten han fick upp var ett otal hästskor, vilket då ger oss informationen att detta borde ha använts till häst hage.
Återigen, om ni har kunskap eller bara tror nåt om denna moring. Kommentar på bloggen, mail, telefon eller besök önskas i massor. Er hjälp behövs om vi
ska få fram riktig historieskrivning.

Kommentarer

Postat av: nica

Publicerad 2015-04-10 18:08:17

Hej!
Jag har just läst din blogg om Göksnåre.
Min farfar tror jag är född där. Han hette
Karl Oskar Leonard Löfström född 1889-10-15
död 1967-04-20 i Vigselbo Valö socken. Han var gift med Märta Matilda Forsberg född 1898-08-30 i Forsmark någonstans död 1984-01-06. De fick tre barn tillsammans Theresia
född 1919, Karl Emil Bertil född 1921 och Birgit född 1925. Nu är alla borta utom en kusin efter Faster Birgit. Det skulle vara roligt att veta mera. Tyvärr frågar man för sent och när man frågar finns inte minnet kvar.

Svar: Hej !Din farfar är mycket riktigt född i Göksnåre, i en gammal backstuga som kallades Stenolvet och där bara ruiner finns kvar.
Jag har skrivit en hel del om hans släkt både före och efter honom.
Om du läser inläggen 15 sept 2014, 17 sept 2014, 8 maj 2014 och 11 aug 2014 så får du fram allt jag vet om detta. Hör av dej igen om det är något du undrar om så kan jag kanske hjälpa dej.
Hälsningar Tommy
Tommy Edlund

Postat av: Nica

Publicerad 2015-04-14 17:23:29

Hej!
Jag blev nyfiken angående min farfars far
Johan Fredrik Löfström 15/6-9/9 1911, oäkta son till pigan Maja Greta Löfberg. Vet du vem hans far var? Står det något i kyrkböcker? Om du inte vet - var ska jag söka?
Tusen tack på förhand!

Nica

Svar: Hej igen Nica!Jag har dubbelkollat i födelseboken och det finns ingen uppgift eller ledtråd till fadern.
Däremot har jag kompletterat lite i texten om Johan Fredrik när jag kollade runt i böckerna. Jag skickar det som ett mail till dej.
I och med att födelseboken inte anger någon far så är det nog hopplöst att finna honom. Hans mor bodde inte heller då i samma hushåll som den man som senare blev hans styvfar. Annars var det inte helt ovanligt att det redan fanns en relation som inte var officiell mellan föräldrarna och att de sen gifte sej.
Tommy Edlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela